BLOG - ROY BILLING – moderní marketing & event marketing

CZ  |  EN
Přejít na obsah

„Na Tři krále” z pohledu event marketingu

ROY BILLING – moderní marketing & event marketing
Published by Václav Dančo v Blog · 6 Leden 2021
Tags: eventmarketingeventspromoterpořadatelmerchandising
Ne, nelekejte se, nechci šprýmovat, že Tři králové dnes ve trojici (to je více než dva) porušují vládní opatření pro pořádání hromadných akcí. Akce mě zaujala z pohledu pořadatelského v teoretické rovině, praktické starosti dnes náleží právě především promotérům a koledníkům Tříkrálové sbírky. Popřemýšlejte se mnou o této legendární události z jiných úhlů pohledu.

K čemu ten event má být
Vždycky se napřed ptejme PROČ. Proč něco pořádáme? Jaký byl smysl návštěvy tří mudrců, mágů či králů – zařazení aktérů se v různých dobách i zdrojích liší – u novorozeného Ježíška? Byla to akce pro publicitu a zahájení šeptandy či základ pro zrod legendy? Šlo o promo show s efekty Zjevením Páně a protagonista v plenčičkách tak svérázně Vánocemi zahájil svou přednáškovou road show? Byl to duchovní grand opening? Nebo snad facelift čehosi staršího?

Kdo byli ti Tři?
PRO KOHO ta akce vlastně byla? Mudrci, mágové nebo králové? Těžko říci. Byli ti tři návštěvníci celebrity? Nebo opinion lídři? Nebo snad osobně přišli doboví influenceři? A kdo byl cílovou skupinou – publikem? Jaký fanclub měl být založen? Dnes už víme, že šlo tehdy o vskutku dějinnou událost, nedivme se tedy, že už na ni přišli V.I.Ps.
Tři významní protagonisté časem získali i neověřená jména Kašpar, Melichar a Baltazar, vytvořil se i brand objevující se touto dobou na kdejakých posvěcených dveřích:  K † M † B † 2021 (vročení se samozřejmě každý rok aktualizuje, geniální pro sběratelské kolekce, jak si řekneme níže). A protože dobré značky žijí svými vlastními životy, potkalo i tuto zkratku určité zjednodušení a někdo ji chápe jako Christus mansionem benedicat – Kristus ať obydlí žehná. Nakonec, proč ne, nikomu požehnání neuškodí.

Solidně udělaná práce
Jaký to mělo DOPAD? Ne každý si tehdy tuto produkci správně vysvětlil, například jistý Herodes se nechal unést strachem o moc a hněvem a inicioval odporné násilí. Ale přece jen to od producentů byla solidně odvedená práce. Ve značné části světa je Tříkrálový den stále svátkem a legendou. Tři králové se jako významné postavy pravidelně dostávají do chrámových i lidových betlémů, i když je jim vytýkáno, že se na zahájení dostavili se zpožděním a předběhli je obyčejní diváci a fanoušci. Ti tři to asi měli dál a pozvánky jim přišly později. A navíc: celebrity přece chodí často pozdě.

Zmíněnou značku K † M † B †  s příslušným letopočtem pravidelně píší koledníci při Tříkrálové koledě. Posvěcenou křídou po zpěvu zlidovělého textu a po získání příspěvku do kasičky nadepíší i vaše dveře. Vidíte? Ta značka má i svůj fundraising! Dejte to na trička nebo čepice a vznikne každý rok limitovaná edice. A žádné výjimky nebo omezení, vše bude dostupné i pro toho černého vzadu, co na nás při koledě vystrkuje bradu. Určitě bychom ho z koledy neměli pod vlivem módních výstřelků vymazávat nebo bourat jeho sochy. Nebo naopak přebarvovat zbylé dva nějakou jinou barvou. I to může být message tohoto eventu. Ponechme původní copywriting, prosím.

Když zde dávám inspiraci k nekonečnému merchandisingu, nemohu opomenout tři mimořádné merche: zlato, kadidlo a myrhu. Proč? Podívejte se na cenu těchto zázraků přírody na komoditních burzách, ve vašem oblíbeném klenotnictví nebo si objednejte prvotřídní olibanum.

A závěrem: spoustu postů o této akci najdete v Bibli. Ani světská literatura nezaostává, co takhle rozverný Shakespearův Večerem tříkrálový? Ano, tahle povedená akce se už dlouho šíří samospádem a sdílí se po světě. Ať už to bylo jakkoli, vstoupili Tři králové do dějin se svým poselstvím. No řekněte, co více si může promotér přát?




Návrat na obsah